Inleiding
Het marketing landschap verandert elke dag. Sinds de toenemende schaarste van cookies en user-specifieke data wordt het steeds moeilijker om je website en marketing vanuit de gebruiker te optimaliseren. Nochtans is gebruikersdata zo handig! Om deze evolutie tegen te gaan of op zijn minst, om echte gebruikersdata te verzamelen maken wij gretig gebruik van HotJar.
Wat is HotJar
HotJar laat ons toe om de bezoekers te prikkelen om hun mening te delen met de eigenaar of marketeer van de website. Zo kan je door middel van een multiple-choice, NPS of een vrij veld op gelijk welk moment pijlen naar de ervaring of mening van de gebruiker.
Onze toepassingen
Wij gebruiken HotJar vooral in de opstartfase van een nieuwe website of marketing campagnes. Een te hoge bounce rate of e-commerce conversie ratio vertelt maar de helft van het verhaal. Door in de data te duiken kunnen we vaak wel enkele schuldigen vinden. Maar het is en blijft slechts deductie. Wij vinden een aantal oorzaken en denken dat die bijdragen aan het gevolg. Met behulp van HotJar kunnen we onze bevindingen testen aan de realiteit of zelfs volledig nieuwe inzichten krijgen.
Bij een lage -ecommerce conversie ratio vragen we de gebruiker bijvoorbeeld of het productaanbod beantwoord aan z’n specificaties, of de prijs goed zit, of er voldoende informatie beschikbaar was op de website. Bij een hoge bounce rate plaatsen we bij elke voor van ‘exit intent’ een feedback popup: “Waarom ga je weg?”
Ook bij websites waar alles vlot loopt is HotJar toch nog een belangrijke hoeksteen in onze data set. Een directe communicatie met de klant is van goud waarde. Ook jij kan gemakkelijk aan de slag met HotJar, ze hebben namelijk een gratis versie die je, al is het beperkt, kan uitproberen.